مهارت های زندگی

مقالات کاربردی مهارت های زندگی

مهارت های زندگی

مقالات کاربردی مهارت های زندگی

۲۴ مطلب در آبان ۱۳۹۷ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

تمام روابط و زندگی‌های مشترک، دچار سختی و مشکلاتی می‌شوند اما در روبط بلند مدت، ممکن است چالش‌هایی برای شما و فرد مقابل به وجود بیاید. در طول سال‌ها زندگی احتمالاً شاهد مشاجره و دعوا خواهید بود و زمان‌های سختی را تجربه خواهید کرد و این امری طبیعی است. زندگی همین است و تمام بخش‌های سخت آن نیز، بخشی از روابط به حساب می‌آیند.

اما برخی اوقات در مورد دوام زندگی مشترک از خود می‌پرسید که آیا رابطه شما دوام خواهد داشت یا نه. در این زمان لازم است به دنبال نشانه‌هایی باشید که می‌گویند زندگی شما با وجود تمام مشکلاتی که پیش آمده؛ پایدار خواهد ماند. در ادامه این مقاله با دانشگاه زندگیهمراه شوید.

یک مشاور خانواده و روابط درباره دوام زندگی مشترک می‌گوید:

«رابطه‌ی با دوام، رابطه‌ای است که بر اساس وفاداری، اعتماد، امنیت و تداوم ساخته می‌شود. وقتی که قادر باشید به طرف مقابل اعتماد کنید، خواهید توانست رابطه‌ای را بسازید که از پایه محکم و قدرتمند است.»

اگر چنین شخصی را دارید و با او زندگی می‌کنید، دیگر فرقی نمی‌کند که زندگی چه مشکلاتی برایتان به وجود می‌آورد. توصیه می‌کنیم در ادامه همراه ما باشید زیرا تعدادی روش برای اینکه بدانید رابطه‌تان استوار می‌ماند، معرفی کرده‌ایم.

زندگی مشترک

۱ – پنج در مقابل یک!

به نظر می‌رسد زوج‌هایی که با هم می‌مانند، به ازای هر یک لحظه دشوار در زندگی، پنج  لحظه خوب و شاد را تجربه می‌کنند. پس به فعالیت روزانه خود توجه کنید، احتمالاً کمی اختلاف عقیده دارید اما عمده وقت خودتان را به همراه طرف مقابل، با شادی و صلح می‌گذرانید که نشان از رابطه‌ای با دوام و خوب دارد.

 

۲ – احساس راحتی هنگام رابطه فیزیکی

رابطه فیزیکی و جنسی، بخش مهمی از روابط را تشکیل می‌دهد که می‌توان به وسیله آن فهمید، وضعیت زندگی زوج‌ها چگونه است. نشانه مهم این است که هنگام این کار، احساس راحتی، هیجان یا ذوق‌زدگی کنید. چنین رابطه‌ای میان دو فرد، زمانی شکل می‌گیرد که کاملاً به یکدیگر اعتماد داشته باشند و این نشانه‌ای آشکار از ثبات زندگی مشترک است.

 

۳ – چندان مهم نیست که حق با چه کسی است

دعوای لفظی بین زوج‌ها؛ امری کاملاً طبیعی است و همواره اتفاق می‌افتد اما مهم است که آن‌ها بتوانند به سادگی از موضوع عبور کنند و آن را نادیده بگیرند. برخی زوج‌ها آن قدر به دعوای خود ادامه می‌دهند تا یکی مجبور شود بپذیرد حق با طرف مقابل است.


در رابطه‌های با دوام، افراد به این موضوع که حق با چه کسی است، اهمیت چندانی نمی‌دهند و از این نظر با هم رقابت نمی‌کنند. در عوض سعی می‌کنند دیدگاه یکدیگر را درک کنند و ارتباطی سالم و پایدار داشته باشند.

 

۴ – احساس درک متقابل

حتی در جریان جر و بحث‌ها، اگر طرف مقابل بتواند متوجه شود که مشکل شما چیست و دقیقاً درک کند که واکنش‌های شما از کجا و به چه دلیل نشات می‌گیرند، نشانه بسیار خوبی را شاهد هستید. اگر یک فرد متوجه شود که چرا طرف مقابل یک رفتار خاص را انجام می‌دهد یا چگونه فکر می‌کند، می‌توان امیدوار بود که این رابطه از دوام مناسبی برخوردار باشد.

دوام زندگی مشترک

۵ – با سکوت از مشکلات عبور نمی‌کنید

نحوه رفتار افراد پس از دعوا یا هرگونه جر و بحث، می‌توان نشان دهد که آن رابطه دوام خواهد داشت یا نه. یک نشانه بزرگ این است که حتی پس از دعوا یا اختلاف نظر، با سکوت از کنار موضوع عبور نمی‌کنید. یعنی که درباره آن صحبت می‌کنید و اگر ناراحت هستید، این مورد را با طرف مقابل در میان می‌گذارید. بدین ترتیب رابطه‌ای امن و با دوام خواهید داشت.

 

۶ – هر دوی شما بسیار قابل پیش‌بینی هستید

منظور ما از قابل پیش‌بینی بودن، این نیست که آدم حوصله‌سربر و بدی باشید. یعنی اینکه هر دوی شما باید ثبات داشته باشید و دارای ارزش‌هایی باشید که همواره برایتان اهمیت دارند، حتی زمانی که شرایط سخت است. اگر شریک زندگی شما در طول زمان، رفتارهای مشخصی را از خود نشان داد، به این معنی است که احتمالاً رابطه شما بسیار پایدارتر از آن چیزی است که تصور می‌کنید.

 

۷ – دوست دارید برای آینده برنامه بریزید

ممکن است زوج‌ها در حال حاضر مشکلاتی را در رابطه‌شان تجربه کنند، اما اینکه بتوانند در عین حال برای آینده برنامه بریزند، نشانه بسیار خوبی است. برنامه داشتن برای آینده، بدین معنی است که آن‌ها قصد دارند در لحظات خوش و دشوار زندگی، در کنار یکدیگر باشند. این کار باعث می‌شود که زوج‌ها یاد بگیرند چگونه یک رابطه با دوام‌تر بسازند.


 

۸ – وقتی زمان مشاجره و دعوا فرامی‌رسد، منصف هستید

یک بار دیگر اشاره می‌کنیم که مشاجره و مشکلات لفظی، مشکل چندان بزرگی نیست و در همه زندگی‌ها اتفاق می‌افتد. البته در این شرایط، نحوه رفتار افراد اهمیت پیدا می‌کند. افراد نباید از الفاظ زشت و توهین‌آمیز استفاده کنند یا به سرزنش یکدیگر بپردازند. بهتر است در این شرایط به جای ادامه دعوا، کمی شوخ‌طبعی را وارد ماجرا کنید تا جو آرام شود. با انجام این کار به یکدیگر می‌گویید که همه چیز خوب است و مشکلی جدی وجود ندارد.

 

۹ – هر دوی شما مشتاق به رفع نیازهای یکدیگر هستید

اینکه تعدادی مشکل در زندگی داشته باشید، پایان دنیا نیست. در روابط بسیار مهم است که به عنوان یک زوج با مشکلات روبه‌رو شوید و آن‌ها را حل کنید.

وقتی هر دو نفر در زندگی مشترک، مشتاق هستند که نیازهای یکدیگر را برطرف کنند یا به حل مشکلات بپردازند، یعنی اینکه در مسیر صحیح رابطه قرار گرفته‌اند. آن‌ها سعی می‌کنند تفکرات منفی و نامناسب را کنار بگذارند و به درک بهتری از یکدیگر برسند.

زوج خوشبخت

۱۰ – در زندگی‌های یکدیگر مشارکت دارید

آیا در زندگی شخصی یکدیگر مشارکت و دخالت (به شکل سالم) دارید؟ مشارکت داشتن در زندگی طرف مقابل یعنی اینکه بدانید در حال انجام چه کاری هستند، بدانید دوستان صمیمی آن‌ها چه کسانی هستند، چه چیزهایی را خیلی دوست دارند یا نمی‌پسندند و به طور کلی یعنی اینکه شخصیت آن‌ها را بشناسید و بدانید با چه شخصی طرف هستید.

اگر در یک رابطه‌ی باثبات باشید، جزئیات زیادی را درباره زندگی شریک‌تان می‌دانید. بنابراین شما به حرف‌های او گوش می‌دهید و سعی می‌کنید حضور فعالی داشته باشید.

 

۱۱ – همیشه یاور و پشتیبان هم هستید

ممکن است رابطه شما دچار سختی‌هایی شود و در نهایت حس کنید که موفق نیستید اما باید ببینید که طرف مقابل چگونه نسبت به این موضوع واکنش نشان می‌دهد. اگر او پشتیبان شماست و همواره هوایتان را دارد، در رابطه درستی قرار گرفته‌اید. اگر شخصی در زندگی شما، با شریکتان بدرفتاری کند و در واقع احترام او را حفظ نکند، نحوه واکنش شما به این موضوع بسیار اهمیت خواهد داشت.


 

۱۲ – مراسم‌ها و کارهای مخصوص خود را دارید

معمولاً افرادی که در یک رابطه بی‌ثبات قرار می‌گیرند، زمان و انرژی کافی برای برگزاری مراسم و کارهای مخصوص خود را ندارند. پس اگر از آن دسته زوج‌هایی هستید که مراسم‌های ویژه بین خودشان دارند، باید بسیار خوش‌حال باشید.

رابطه‌های شاد، سالم و پایدار، همگی دارای تعدادی مراسم یا فعالیت ویژه هستند که خود زوج‌ها آن را می‌سازد. این موضوع برای هر زوجی متفاوت است. این کار شاید پخت و پز غذا به کمک هم در روزهای خاص باشد یا برگزاری بازی شبانه. هر زوجی ممکن است تعطیلات ویژه خود را داشته باشد و به طور کلی فرقی ندارد که عادات یا فعالیت‌های شما چه هستند، مهم این است که هر دوی شما از آن لذت ببرید و برایش ارزش قائل شوید.

 

۱۳ – می‌توانید مدت زمانی را دور از هم سپری کنید

اینکه بتوانید مدتی را از هم دور باشید و به کارهای شخصی خود برسید، یک نشانه بسیار خوب در روابط پایدار است. چراکه نشان می‌دهد دو نفر به هم اعتماد فراوانی دارند.

دوام زندگی مشترک

۱۴ – هنوز به نیازهای شما رسیدگی می‌شود

در رابطه مهم است که تحت هر شرایطی به نیازهای شما پاسخ داده شود، حالا این نیازها می‌توانند متفاوت باشند. اگر هر دو نفر سعی کنند که تمام چیزهای مورد نیاز خود را از سمت طرف مقابل دریافت می‌کنند، این رابطه احتمالاً با داوم خواهد بود.

 

۱۵ – همه چیز منصفانه و برابر است

هر گاه که یکی از شما بیش از دیگری قدرت داشته باشد، باید آن رابطه را نابرابر و بی‌ثبات بدانید. در یک رابطه صحیح که دوام آن حفظ می‌شود، هیچ یک از طرفین گرداننده و تصمیم‌گیرنده اصلی نیست. در واقع تصمیم‌گیری باید بر اساس نظر هر دو نفر باشد و احساسات هر دو در رابطه، بسیار مهم است.

اگر حس می‌کنید که رابطه شما به نوعی از تعادل رسیده، احتمالاً بسیاری از نشانه‌های قبلی را نیز در زندگی دارید و دارای رابطه‌ای سالم و با دوام هستید و خوش‌بختانه همه چیز برایتان به خوبی پیش می‌رود


  • سکینه اوجی
  • ۰
  • ۰

رعایت کردن آداب معاشرت موضوعی است که همه افراد مخصوصاً زنان باید به آن توجه کنند و در زندگی روزمره به کار بگیرند. در ادامه ۸ قانون آداب معاشرت را نوشته‌ایم، بنابراین همراه ما باشید.

۱  حس و حال شما نباید بر اخلاقتان تاثیر بگذارد

حتی اگر روز بسیار سختی را سپری کنید، باید این را در ذهن داشته باشید که بسیاری از افراد شاید متوجه این موضوع نباشند، پس هرگز نباید با اخلاق بد و زننده، باعث رنجش آن‌ها شوید. سعی کنید روی صورتتان لبخند داشته باشید و روزتان را با مثبت‌گرایی پیش ببرید. همین موضوع درباره افراد دیگری که روزانه با آن‌ها در تعامل هستید، صدق می‌کند. زیرا ممکن است آن‌ها روز سختی داشته باشند و بخاطر نیروی مثبت شما، روحیه و انگیزه خوبی بگیرند.

آداب معاشرت

۲ – «تشکر» به صورت دست‌نویس

می‌توانید گاهی اوقات برای تشکر از فردی دیگر (مثلاً مادرتان) نوشته‌هایی تشکرآمیز تهیه کنید و آن را جایی قرار بدهید که آن فرد مشاهده کند. این تشکر می‌تواند بخاطر کمکی که به شما کرده‌اند باشد یا هر موضوعی که فکر می‌کنید لازم است بخاطرش تشکر کنید. این یکی از قوانین آداب معاشرت است.

تشکر کردن

۳ – همواره مهربان و بخشنده باشید

این مورد در همه جنبه‌های زندگی شما تاثیرگذار است. این مهربانی را می‌توان در بخش‌های مختلف زندگی به کار گرفت. مهم‌ترین نکته این است که با دیگران طوری رفتار کنیم که دوست داریم با خودمان رفتار شود. نمی‌توان کسی را یافت که از مهربان و بخشنده بودن خودش، ناراحت یا پشیمان باشد.

 

۴ – تلفن همراه را کنار بگذارید

این قانون را باید بدون هیچ حرف و حدیثی پذیرفت اما معمولاً همه ما آن را فراموش می‌کنیم. اینکه با افرادی باشید که همواره در گوشی خود هستند، بازی می‌کنند یا وقتشان را در شبکه‌های اجتماعی می‌گذارنند، بسیار ناخوشایند است. سعی کنید هنگامی که با دوستان، خانواده یا افراد دیگر همراه می‌شوید، گوشی را کنار گذاشته و با آن‌ها صحبت کنید. حتماً در حضور والدین یا افراد مسن‌تر، به این نکته توجه کنید که نسل گذشته نسبت به این موضوع حساس‌تر است و آن را نوعی بی‌احترامی تلقی می‌کند. پس در این موارد، گوشی خود را پنهان کنید!

 

۵ – با ادب و نزاکت به رقابت بپردازید

حتماً لازم نیست که از روش‌های نامناسب برای اینکه به دیگران بفهمانید سربه‌سر شما نگذارند، استفاده کنید. در برابر هم‌اتاقی، همکار یا هر فرد دیگری که حس می‌کنید با شما رقابت دارد، ادب و نزاکت را رعایت کنید. می‌توانید به راحتی و با حفظ احترام به طرف مقابل بگویید که چه حسی درباره او و رفتارهایش دارید. در این رابطه بهتر است به یک سخن جالب از وینستون چرچیل اشاره کنییم. او گفته است:

«نزاکت، توانایی این است که به شخصی بگویید برود به جهنم! اما به شکلی که آن شخص واقعاً به چنین سفری فکر کند.»

آداب معاشرت

۶ – پست بگذارید یا نه؟

این سوال یکی از مهم‌ترین سوالات جامعه امروزی است. در دنیای امروز، شبکه‌های اجتماعی به بخشی مهم از زندگی انسان‌ها تبدیل شده‌اند و باید آداب و مقرراتی را برای استفاده از آن در نظر گرفت. همیشه از خود بپرسید که آیا انتشار یک پست و محتوای آن برای شما مفید است یا در نهایت به ضررتان خواهد بود. اگر دوست ندارید یکی از اعضای خانواده پست شما را ببیند، به این موضوع توجه داشته باشید و پست را منتشر نکنید. علاوه بر این، همیشه سعی کنید که حریم شخصی را به روز نگه دارید و مواظب اطلاعاتی که در این فضا به اشتراک می‌گذارید، باشید.

 

۷ – به اطرافیان توجه کنید

احترام به حقوق دیگران و توجه به آنان یکی از ضروری‌ترین قوانین معاشرت است که باید رعایت کنید. مثلاً نباید در مکان‌های عمومی با صدای بلند از تلفن استفاده کنید. دنیا مکان بهتری خواهد بود اگر مردم بیشتر به اطرافیان خود اهمیت بدهند و حقوق یکدیگر را رعایت کنند.

 

۸ – اعتماد به نفس کلید همه چیز است

به یاد داشته باشید که شما خودتان هستید و هیچ کس قرار نیست ویژگی‌های منحصر به فرد شما را داشته باشد. شما در جهان یکتا هستید و لازم است خود را باور کنید. پس خودتان باشید و کارهایی که دوست ندارید را انجام ندهید زیرا مجبور نیستید. اعتماد به نفس‌تان را حفظ کنید و خود را به عنوان یک زن یا دختر جوان باور داشته باشید.

مقالات روانشناسی را کلیک کنید

  • سکینه اوجی
  • ۰
  • ۰

این بار نه با استناد بر کلام بزرگان یا دانشمندان بلکه بیایید با بهره گیری از رهنمودهای دینی این مطلب را آغاز کنیم. مسخره کردن، پدیده ای که قرآن با لفظ استهزا از آن یاد کرده است چه به صورت مستقیم و چه در قالب رفتارهای پنهان و غیرمستقیم رخ دهد یکی از نکوهیده ترین اعمال دنیا است. در تمام ادیان دنیا مسخره کردن چه با سخن گفتن، چه با تقلید اعمال و رفتار دیگران باشد از اعمال زشتی برشمرده شده است که انعکاس آثار آن خود فرد را به شدت درگیر می کند. مثلا در آیه ای از سوره حجرات در این باره می خوانیم: اى کسانى‌که ایمان آورده‌‏اید نباید گروهى از مردان شما گروه دیگر را استهزاء کنید. شاید آن‌ها که مورد استهزاء واقع مى‌‏شوند بهتر از مسخره کنندگان باشند. پس از ایمان آوردن، نامى که نشان از فسق و فجور دارد بسیار زشت است و هر کس که از این رفتار توبه نکند ستمگر و ظالم است. اما با این که استهزا دیگران ناپسند است آیا خود ما تا کنون برای جلوگیری از مسخره شدن توسط دیگران کوشیده ایم؟

مسخره شدن معضل بزرگی است که هر نوجوان شادابی را خانه نشین می کند و هر پیر دل خسته ای را از زندگی بیزار! خلاصه به این راحتی نمی توان ار شر مسخره شدن توسط کسانی که به دنبال کوچک ترین سوژه ها برای گذران وقت خود هستند خلاص شد. بنابراین لازم است علاوه بر بی تفاوتی نسبت به این افراد ما هم در رفتار خود تجدیدنظری داشته باشیم و به دنبال راه هایی برای پاسخ دادن به رفتار این افراد باشیم. ما به شما می آموزیم که چه طور خودتان یا فرزندانتان در فن بیان و برقراری ارتباط با دیگران به نحوی عمل نمایید تا کسانی که شما را مسخره می کنند بابت این کار پشیمان شوند!

مسخره شدن توسط دیگران

همیشه افراد بسیاری وجود دارند که حتی بدون دلیل دیگران را مسخره می کنند. برای این دسته از آدم ها حتی نحوه راه رفتن یا خوردن شما هم بهانه ای برای خوش گذرانی، بدگویی یا تمسخر می باشد. از نظر ما این افراد به ۵ دلیل محکم از نظر روانی ثبات دارند(!):

  1. اعتراف به نواقص وجودیشان: افرادی که اعتماد به نفس کافی ندارند و خودشان هم به معایب خود به خوبی واقف هستند با مسخره کردن بقیه سعی دارند اعتراف کنند که چه قدر ضعیف هستند.
  2. احساس ناامنی: کسانی که شما را در حالت خاصی می بینند وقتی مشاهده می کنند که خودشان نمی توانند چنین شرایطی داشته باشند یا این که در چنین وضعیتی قرار گیرند احساس ناامنی می کنند.
  3. بی قانونی: اگر شما از مسخره شدن توسط دیگران رنج می برید دیگر نگران نباشید و مطمئن باشید که آن ها از یک قانون بی قانونی خسته شده اند. بی قانونی در رسیدن به خواسته هایشان یا حسرت نرسیدن به آمال و آرزوهایشان!
  4. کمبود عزت نفس: انسانی که عزیز باشد هیچ گاه به رفتار یا کارهای دیگران به عنوان عاملی برای تمسخر بقیه نگاه نمی کند.
  5. حس نادیده گرفته شدن: شک نکنید کسانی که امروز باعث ناراحتی شما می شوند روزی توسط اطرافیان خود نادیده گرفته شده اند.

حالا که دلایل مسخره شدن توسط اطرافیان را به خوبی دریافته اید باید به دنبال راهکاری باشید. به خوبی می دانیم که هرگز با حرف زدن با این افراد جواب نمی گیریم و حتی شاید شاهد عکس العمل سخت تری از جانب آن ها باشیم. بنابراین ما راه های دیگری پیشنهاد می کنیم!

مسخره شدن توسط دیگران

سر بالا؛ سینه جلو!

یکی از تظاهرات انسان های با اعتماد به نفس موفق شیوه ایستادن یا راه رفتن آن ها است. پیشنهاد می کنیم قبل از هر چیز اصول صحیح ایستادن و راه رفتن در سخنرانی را مطالعه کنید تا دقیقا متوجه شوید که چه قدر شیوه راه رفتن شما روی بازخورد دیگران موثر است. توصیه ما زمانی که متوجه شدید دیگران مشغول مسخره کردن شما هستند استفاده از قانون سر بالا، سینه جلو می باشد! در این حالت شما با اعتماد به نفسی که در شیوه ایستادنتان نمایان شده است توانستید با موفقیت بر امواج منفی دیگران قائق شوید!

مسخره شدن توسط دیگران

از درون خود را آرام کنید!

مسخره کردن بد است؛ اما وقتی که دیگران متوجه می شوند که کسی مشغول بدگویی و استهزا او می باشد اوضاع خیلی بدتر هم می شود! هر هدفی که به دنبال مسخره کردن دیگران وجود داشته باشد شما باید بتوانید با ترفندهای زیر از درون خود را آرام کنید و نگذارید آثار ناراحتی شما از بقیه در چهره شما ظاهر شود:

  1. تنفس عمیق تا ۱۰ مرتبه به صورت متوالی
  2. تمرکز روی شیوه نفس کشیدن
  3. به کسی فکر کنید که اگر به جای شما در این شرایط قرار می گرفت چه قدر خوب می توانست از پس شرایط و سختی آن برآید!

مسخره شدن توسط دیگران

کنکاش ممنوع!

وقتی که احساس می کنید با مسخره شدن توسط بقیه تحت فشار قرار گرفته اید باید از اولین قانون یعنی کنکاش ممنوع تبعیت نمایید! این قانون به ما می گوید حتی اگر بهانه ای هم برای استهزا دیگران وجود داشته باشد باز هم نباید بدان فکر کنیم؛ واگرنه قربانی آثار آینده آن خواهیم شد!

مثلا اگر یک سخنرانی با مشکل لکنت زبان در طول سخنرانی رو به رو باشد بهتر است و مشاهده کند برخی در حال تمسخر او هستند لازم است بدون کنکاش در واکنش رخ داده توسط آن ها به کار خود ادامه دهد!

دور، دور، دور شوید!

اگر مشاهده می کنید که هنوز هم تمسخر بقیه ادامه دارد و تلاش های شما برای مقابله با این موضوع فایده ای ندارد دور، دور، دور شوید! از محل حادثه سریع دور شوید و نگذارید آثار منفی و آزاردهنده آن شما را درگیر خود کند.

مسخره شدن توسط دیگران

پاسخ دندن شکن بدهید!

برای این که بتوانیم جوری به افراد مسخره کننده جواب بدهیم و به آن ها بفهمانیم متوجه اعمال و رفتار زننده آن ها بوده ایم دو راه وجود دارد:

  1. رو در رو حرف زدن ( که شاید منجر به درگیری لفظی شود)
  2. ارتباط غیرمستقیم

از آن جایی که تمسخرکنندگان به همان ۵ دلیلی که گفته شد انتظار واکنش منفی از شما دارند بهتر است با چند عکس العمل مفید به صورت غیرمستقیم رفتار آن ها را تلافی کنید:

  • به جایی تکیه بزنید، زانوان را کمی خم کنید و با لبخند معناداری به غریبه ها نشان دهید چه قدر این رفتار برای شما خنده دار و بی معنا بوده است!
  • اگر همراه دارید به چشمان او نگاه کنید و بگویید: خنده دارترین چیزی بود که درباره خودم شنیدم!
  • با استفاده از جملاتی مثل “به اندازه کافی گستاخ بوده اید” یا ” به اندازه کافی شوخ طبعی خود را نشان داده اید” سعی کنید دیگران را متوقف نمایید.

مسخره شدن توسط دیگران

عجیب و غریب باشید!

بازخورهای عجیب و غریب و بی ارتباط با واکنش های مسخره دیگران کافی است تا بقیه بدانند چه قدر نظرات و دیدگاه آن ها مثلا درباره ظاهر، پوشش، آرایش یا رفتار شما بی معنا بوده است. شما می توانید با استفاده از راه هایی کلیدی نشان دهید که چه قدر سوژه خطرناکی برای مسخره شدن هستید!

با این جمله شروع کنید: به همه این نتایج به تنهایی دست یافته اید؟ عذر می خواهم؛ اما فکر می کنید کسی هم اهمیت می دهد؟ اگر نظر مثبت دیگران به نظر شما جوری تمسخر است با آغوش باز پذیرا آن باشید. مثلا اگر از شما با حالتی تمسخرآمیز از رنگ پالتو می پرسند حتما آدرس فروشگاهی از آن خرید کرده اید را با آن ها به اشتراک بگذارید!

مقالات بیشتر را کلیک کنید

  • سکینه اوجی
  • ۰
  • ۰

سخنرانی انگلیسی یکی از مهارت هایی است که بسیاری از افراد برای یادگیری آن تلاش می کنند. آموزش سخنرانی و فن بیان به زبان مادری نیاز به تمرین زیاد دارد چه برسد که بخواهیم به زبان انگلیسی سخنرانی کنیم!!

با این حال، سخنرانی انگلیسی  یکی از بزرگترین ترس های افراد بوده و ترس افراد از این موضوع بسیار بیشتر از ترس از عنکبوت، ارتفاع، تاریکی و حتی مرگ می باشد.

بله درست متوجه شدید، مرگ!

اگر شما نیز از آن دسته از افراد هستید که هراس بسیار زیادی از سخنرانی انگلیسی دارید، بدون شک باید این ۱۱ مکان را بررسی نموده و به صورت رایگان مهارت های سخنرانی انگلیسی را فرا بگیرید.

  1. یادگیری از طریق Udemy

Udemy یک پلت فرم یادگیری ویدئویی است که دوره های سخنرانی انگلیسی رایگانی را توسط کریس هارون در اختیار افراد قرار می دهد. در دوره “سخنرانی انگلیسی فوق العاده و لذت سخنرانی”، هارون به بررسی سخنرانی های برتر توسط افرادی نظیر استیو جابز، مریل استریپ و رونالد ریگان پرداخته و قدرت سخنرانی انگلیسی را به افراد نشان می دهد.

  1. دوره “مقدمه ای بر سخنرانی انگلیسی ” دانشگاه واشنگتن در Coursera

دکتر مت مک گاریتی دانشکده ارتباطات دانشگاه واشنگتن، افراد را از طریق یک دوره ۱۰ هفته ای با سخنرانی انگلیسی آشنا کرده و به آنها نحوه ارتباط زبانی به صورت بسیار تاثیرگذار را آموزش می دهد.

دکتر مک گاریتی اطلاعات و ترفندهایی در مورد طراحی سخنرانی انگلیسی فی البداهه، یادگیری فرایند آماده سازی سخنرانی انگلیسی و ارائه سخنرانی های انگیزشی مناسب را در اختیار شما قرار می دهد.

  1. دوره شش هفته ای سارا لوید هافز در مورد سخنرانی انگلیسی

نویسنده کتاب “نحوه برتری در سخنرانی عمومی” دوره رایگان شش هفته ای را برگزار می کند که مطالب این دوره به ایمیل افراد ارسال می شوند. درس هر هفته بر روی یکی از ویژگی های سخنرانان برتر جهان تمرکز داشته و توصیه هایی را برای ایجاد این ویژگی ها در خود ارائه می دهد.

لوید هافز بر روی ایجاز تاکید داشته و مطالب نوشتاری و ویدئویی متعددی را در اختیار افراد قرار می دهد. اگر شما زمان اندکی داشته و به دنبال توصیه هایی با بیشترین تاثیر هستید، این گزینه فوق العاده می باشد.

  1. “هنر سخنرانی عمومی” دیل کارنگی به صورت فایل های صوتی قابل دانلود

قبل از آغاز کتاب “نحوه دوستیابی و تاثیرگذاری بر روی افراد”، دیل کارنگی کتاب “هنر سخنرانی عمومی” را با همکاری جوزف اسنوین به پایان رساند. توصیه های آنها اکنون بعد از یک قرن نیز قابل استفاده می باشند. یک گوینده به طور داوطلب این کتاب را در Librivox به کتاب صوتی تبدیل کرده و این کتاب ۱۹ ساعته اطلاعاتی را در مورد نحوه استفاده از صدا و اشارات دست برای تاکید بر روی نکات مهم، نحوه انتقال اعتماد به نفس در گروه های بزرگتر، نحوه ترغیب افراد و … آموزش می دهد. شما می توانید هر فصل از این کتاب را به صورت یک MP3 مجزا از وب سایت LearnOutLoud.com دریافت کنید.

  1. “اصول سخنرانی های عمومی” ـ دانشگاه هاوستون

پروفسور دبرا بریجز دانشگاه هاوستون، سخنرانی ۱۲ دقیقه ای خود را به صورت یک ویدئو در اختیار عموم قرار داده است و این ویدئو تاکنون بیش از ۱۶۰۰۰ بار مشاهده شده است. این دوره که به صورت یک دوره آموزش از راه دور برای COM1332 طراحی شده است، مجموعه ای از سخنرانی ها می باشد که اکنون از طریق YouTube به صورت رایگان در اختیار افراد قرار می گیرند. بر روی اولین لینک موجود در نتایج جستجوی YouTube کلیک کنید تا سایر ویدئوهای مربوط به این مجموعه را نیز مشاهده نمایید.

سخنرانی انگلیسی

 

  1. COMM101 آکادمی سایلور: دوره سخنرانی عمومی

این دوره گزینه مناسبی برای افرادی است که قصد دارند مهارت های سخنرانی عمومی را با شناخت نطریه ها و اصول سخنرانی موثر فرا بگیرند.

این دوره بر اساس کتاب “برخیز و سخنرانی کن ـ اصول و اخلاق سخنرانی” ایجاد شده است و کتاب نیز به صورت رایگان در اختیار افراد قرار داده می شود. افراد همچنین اطلاعاتی را در مورد “هنر سخنرانی عمومی” استیون لوکاس نیز دریافت می کنند. این یکی از طولانی ترین دوره های سخنرانی عمومی به شمار می رود و طول دوره در حدود ۹۳ ساعت می باشد.

  1. پروژه سخنرانی عمومی

پروژه سخنرانی عمومی خود را به عنوان “مجموعه ای از ابزارهای مجازی برای کمک به کاربران در زمینه پیشبرد مهارت های سخنرانی عمومی” معرفی می کند که توسط سخنران های حرفه ای ارائه شده و ابزارهای رایگان و ارزانی را در اختیار افراد قرار می دهد.

در اینجا شما می توانید به کتاب ها، ویدئوها، کلاس های مجازی نوشتن متن سخنرانی و ارائه، فعالیت ها و … دسترسی داشته و از این طریق مهارت های سخنرانی عمومی خود را تقویت نمایید. برخی از بخش های وب سایت در حال ساخت هستند، اما محتوایی که در حال حاضر بر روی وب سایت هستند نیز بسیار ارزشمند می باشند.

  1. ترفندهای سخنرانی عمومی Toastmasters International

Toastmaster یک گروه سخنرانی است که بیش از ۳۳۲۰۰۰ عضو در سراسر جهان دارد. اگرچه گردهم آمدن و سخنرانی بسیار عالی می باشد اما این روش همواره ممکن نیست. اگر شما فرصت کافی برای شرکت در ۱۵۴۰۰ باشگاه سخنرانی موجود در ۱۳۵ کشور را ندارید، می توانید به آسانی به مقالات آنها دسترسی داشته باشید.

منابع رایگان موجود بر روی وب سایت موضوعات مختلفی را پوشش می دهند که از این میان می توان به آماده سازی برای یک سخنرانی، ارائه جایزه، سخنرانی در مورد فروش و … اشاره کرد.

  1. وبلاگ The Accidental Communicator

دکتر جیم اندرسون دانش و تجربه کسب شده خود در طی ۲۵ سال اخیر در زمینه مربیگری و آموزش را با سخنرانان عمومی به اشتراک می گذارد.

توصیه های وی مربوط به دانشی است که می توان از طریق بهبود مهارت های سخنرانی و ارتباط در شرکت ها به افراد منتقل نمود. دکتر آندرسون توصیه های سخنرانی عمومی متعددی را به طور پیوسته در اختیار افراد قرار می دهد.

سخنرانی انگلیسی

  1. شش دقیقه با اندرو دلوگان

وب سایت Six Minutes اطلاعات رایگانی را در زمینه نوشتن متن سخنرانی، روش های ارائه، پاورپوینت ها و عادت های موثر سخنرانی در اختیار افراد قرار می دهد.

علاوه بر اندرو دلوگان، سخنرانان حرفه ای دیگری نیز در این وب سایت فعالیت داشته و مقالات متعددی را در زمینه سخنرانی عمومی ارائه می دهند. این وب سایت دارای ساختار مناسبی بوده و شما می توانید به راحتی به زمینه هایی که نیاز به کمک دارید، دسترسی داشته باشید.

  1. Talk the TalkFutureLearn

“Talk the Talk: نحوه ارائه یک سخنرانی فوق العاده” یک دوره شش هفته ای است که از منابعی نظیر ویدئوهای TED Talks برای نشان دادن هنر سخنرانی عمومی استفاده می کند. این دوره بسیار تعاملی تر از سایر دوره های معرفی شده در این بخش می باشد، زیرا در طی آن می توانید با سایر افراد بحث نمایید. اگر دوره های آنلاین برای شما خسته کننده هستند، این گزینه بسیار عالی می باشد زیرا در طی آن می توانید با سایر افراد نیز در ارتباط باشید

دانشگاه زندگی را دنبال کنید

  • سکینه اوجی
  • ۰
  • ۰

جورج واشینگتن ژنرال ارتش، سیاستمدار بلندپایه و از رهبران انقلاب آمریکا و نخستین رئیس‌جمهور این قاره پهناور بود. هر چند که ریاست جمهوری این فرد بر آمریکا حواشی بسیاری در زمان خود به دنبال داشت اما تاریخ گواه ویژگی های مدیریتی خاص واشینگتن می باشد که دست کم هر سیاستمداری را دست به دهان می گذارد. بسیاری از نزدیکان این مقام بلندپایه واشینگتن را اسوه وقت شناسی دانسته اند. هم نشینی با اعضا کنگره آمریکا فقط زمانی صورت می گرفت که عقربه بزرگ ساعت روی ۱۲ می ایستاد. واشینگتن تصویر عملی قوانین نزاکت، تربیتی و اخلاقی در قرار ملاقات ها به معنای واقعی بود. برخی از اعضا کنگره از زبان جورج واشینگتن نقل می کنند که می گفته است: وقت شناسی در ارتباط با دیگران نشانگر احترام ما به آن ها است.

دوره و زمانه عوض شده است اما هنوز وقت شناسی به عنوان یک اصل اخلاقی ثابت و بدون تغییر مانده است. جورج واشینگتن هرگز تکرار نمی شود اما منش اخلاقی او در وقت شناسی در ملاقات با دیگران می تواند بارها و بارها نه فقط توسط سیاستمداران بلکه توسط همه ما تکرار شود. فارغ از مسائل مالی، بحث اعتبار یا حسن شهرتی که بسیاری از ما به دنبال آن هستیم در دنیای انسانی وقت شناسی یعنی با صدای بلند فریاد بزنیم ما برای زمانی که شما در اختیار ما قرار داده اید ارزش قائل هستیم. شما چه فکر می کنید؟

مطلب امروز دانشگاه زندگی را تحت عنوان وقت شناسی، قانونی که هرگز نباید زیرپا گذاشته شود را به تمام کسانی تقدیم می کنیم که اهمیت وقت شناسی را انکار می کنند و هنوز به معجزه وقت شناسی و تاثیرات شکفت انگیز آن در امور زندگی خود پی نبرده اند. اگر شما هم وقت نشناس هستید همراه ما باشید!

اهمیت وقت شناسی در ملاقات با دیگران

William Makepeace Thayer، یکی از نویسندگان مشهور وقت شناسی را به این شکل توصیف می کند:

عادت توجه به زمان و گسترش آن در تمام بخش های زندگی مثلا در قرار ملاقات ها، دیدار با دوستان، پرداخت بدهی ها، رفتن به مراکز دینی، ترک محل کار، رفتن به محل کار و شرکت در نشست یا هر نوع سخنرانی و مذاکره همان ویژگی اخلاقی مثبت وقت شناسی در ارتباط با دیگران است.

اهمیت وقت شناسی در ملاقات با دیگران

همان طور که می بینید وقت شناسی نه فقط به شرکت در یک جلسه خاص بلکه به وفاداری ما به عهد و پیمان هایمان نیز مربوط می شود. بنابراین می توان گفت وقت شناسی ارتباط نزدیکی با خوش قولی افراد دارد. پس از وقت نشناسی به عنوان موضوعی که همواره یک سخنران حرفه ای از آن پرهیز می کند بپرهیزید!

مسئله وقت شناسی در ملل

وقت شناسی در ارتباط با دیگران مفهومی جهانی نیست و در ملل مختلف و از منطقه ای به منطقه دیگر تفاوت دارد. مثلا در آمریکا لاتین یا کشورهای حاشیه اقیانوس آرام زندگی مردم با سرعت مختلفی پیش می رود و همه مردم نمی توانند دقیقا وقت شناس باشند. بنابراین مفهوم وقت شناسی در این منطقه فاز به فاز است. البته این به معنای تغییر ارزش وقت شناسی در این مناطق نیست؛ بلکه عرف جوامع نظیر دست دادن هنگام ملاقات، روبوسی یا استفاده از پوشش توسط زنان با هم تفاوت دارد.

لرد نلسون یکی از تاثیرگذارترین قهرمانان دریایی می گوید: همیشه یک ربع زودتر از ساعت مقرر حاضر می شدم و این دقیقا همان چیزی است که از من یک مرد بزرگ ساخت.

چرا وقت شناسی مهم است؟

به جز جنبه انسانی موضوع وقت شناسی یکی از مهم ترین عللی که باعث می شود همواره روی این ویژگی شخصیتی تاکید داشته باشیم مالکیت ارتباطمان با دیگران است. افرادی که زمام ارتباط با دیگران را به دست می گیرند و پیروز میدان هستند دقیقا کسانی هستند که اهمیت وقت شناسی را در یک رابطه درک کرده اند. هر چند در جلسات کوچک با فن بیان عذرخواهی از دیگران می توان ۱۰ دقیقه دیرکرد را جبران کرد اما در جلسات مهم بدقولی به منزله از دست دادن چیزهایی است که هرگز باز پس گرفتنی نیستند.

اهمیت وقت شناسی در ملاقات با دیگران

چرا وقت شناسی برای ما دشوار است؟

این که ما به وقت شناسی اهمیت نمی دهیم در واقع به دلیل سختی هایی است که این نگرش برای ما دارد. سخت بودن وقت شناسی دلایل مختلفی دارد:

ما خیلی خوش خیال هستیم!

۹۳ درصد از رانندگان در نظرسنجی های صورت گرفته خود را به عنوان رانندگان متوسط به بالا از نظر رعایت قوانین رانندگی و مهارت های لازم درجه بندی می کنند؛ اما آیا این آمار واقعا صحبت دارد؟ مشکل از آن جایی شروع می شود که ما در دام خیال برتری خود نسبت به بقیه گرفتار می شویم. مثلا همیشه فکر می کنیم آن قدر سریع هستیم که بتوانیم با استفاده از ماشین از شر ترافیک خیابان های شلوغ تهران رها شویم. یا این که این قدر به خودمان مطمئن هستیم که فکرش را نخواهیم کرد اطمینان و اعتماد مردم به ما با وقت نشناسی ما از بین برود.

ما به گرد کردن اعداد علاقمند هستیم!

مغز ما کارایی خود را بعد از مدتی از دست می دهد مگر این که از آن کار بکشیم! این قانون ذهنی می باشد که همیشه درگیر تنبلی بوده است. یکی از مهم ترین مشکل ما گرد کردن اعدادی است که گاهی سرنوشت ساز می شوند. مثلا اگر ما برای رسیدن به محل کار به ۳۷ دقیقه وقت نیاز داریم معمولا این عدد را به ۳۰ گرد می کنیم؛ چون درگیری با ثانیه های منفرد معمولا دشوار است!

اهمیت وقت شناسی در ملاقات با دیگران

وقت شناسی یعنی…

  • وقت شناسی یعنی شما به شدت به قول و قرارهای تان پایبند هستید و از برنامه زندگی یکپارچه و منسجم برخوردار می باشید
  • وقت شناسی یعنی شما تکیه گاه خوبی هستید و لایق اعتماد می باشید. دیگران می توانند به پاس وفاداری شما به ثانیه ها به شما مسئولیت های بزرگی را بسپارند
  • وقت شناسی اعتماد به نفس به دنبال دارد. با وقت شناس بودن شما هرگز بهانه به دست دیگران بابت عیب جویی نمی دهید
  • وقت شناسی یعنی شما معنا حقیقی نظم را می دانید و می توانید نظم را در خلال زندگی خود جای دهید
  • وقت شناسی یعنی شما انسان فروتنی هستید. بزرگی می گوید: منتظر ماندن ارزش این را دارد که دیگران وصله بدقولی را به ما نچسبانند!

اهمیت وقت شناسی در ملاقات با دیگران

وقت نشناسی یعنی…

  • وقت نشناسی یعنی سرقت. این عمل به نحوی دزدیدن زمانی از دیگران است که می توانست خیلی مفید و پرسود برای او تمام شود
  • وقت نشناسی یعنی شما برای ارتباطات خود هیچ ارزشی قائل نیستید
  • وقت نشناسی یعنی از دست دادن فرصت های بسیاری در زندگی که شاید هرگز در حرفه یا زندگی شخصی قابل بازیابی نباشند

بیایید با زمان آشتی کنیم!

برای این که در وقت شناسی در ارتباط با دیگران موفق شویم فقط کافی نیست اعداد را به ذهن بسپاریم. گاهی نیاز داریم از ابزارهای کلیدی دیگری نیز کمک بگیریم تا بتوانیم معنای واقعی وقت شناس بودن را تحقق بخشیم:

  • تقویم هایتان را باز کنید: فقط کافی نیست بدانید سخنرانی مهمی در ساعت ۱۰ صبح و در محل همایش ها برگزار می شود. شما به یک تقویم دستی یا الکترونیکی نیاز دارید تا در آن درج کنید باید ساعت ۹:۴۵ برای رسیدن به این سخنرانی از منزل خارج شوید.
  • از دستیاران شخصی پیشرفته نظیر سروی ویژه Google Now استفاده کنید. این ابزار به خوبی یادآوری می کند که مثلا برای قرار مهم کاری خود با توجه به مسافتی که از منزل در پیش دارید و این که از چه وسیله ای ای قرار است استفاده نمایید دقیقا چه ساعتی منزل را ترک نمایید.
آموزش فن بیان را اینجا بخوانید
  • سکینه اوجی
  • ۰
  • ۰

در میان تمام موجودات هستی تنها انسان است که با نیرو آگاهی و قدرت تصمیم‌گیری منحصر به فردی که دارد می‌تواند مسئولیت‌پذیر باشد و مسئولیت اقدامات خود را نیز بر عهده بگیرد. برگزاری یک سخنرانی هم از بزرگ‌ترین تصمیماتی است که یک سخنران بر عهده می‌گیرد و مسئولیت خطیر سخنرانی در مقابل جمع کوچک و بزرگ را عهده‌دار می‌شود. سخنرانان بزرگ و ماهری که به واسطه مهارت‌ها و فنون بیان بی‌نظیرشان نزد مخاطبان شناخته می‌شوند در واقع هنرپیشه‌هایی روی صحنه تئاتر هستند که تصمیم‌ می‌گیرند عکس‌العمل نشان دهند، روی صحنه اجرا کنند، ‘گاهی توقف داشته باشند و در مجموع نمایش بی‌نظیری را ارائه دهند. با این حال حساسیت یک سخنرانی و وجود یک سخنران مسئولیت‌پذیر فراتر از نمایش هملت، مکبث و امثال آن است!

در سخنرانی بر خلاف تئاتر مخاطبان انتظار دارند قطعا علاوه بر درگیری فکری و احساسی، اطلاعات درخور و باارزشی را به خانه ببرند. آن‌ها سخنران را بر اساس توانمندی‌هایش در انتقال اطلاعات و قانع کردن مخاطبان ارزیابی می‌کنند و توقع دارند فن بیان سخنران به حدی قوی باشد که بتوانند تمام آموخته‌های خود را به یاد بسپارند و از آن نهایت استفاده را ببرند. احتمالا اگر سخنران در نهایت آمادگی، آراستگی و تسلط به مطالب سخنرانی کند مخاطبان توجه بیش‌تری نسبت به سخنان او خواهند داشت؛ اما به نظر نمی‌رسد تنها این موارد و تمام آن چه که تا کنون در دانشگاه زندگی بدان پرداختیم برای یک سخنرانی موفقیت‌آمیز کافی باشد. مسئولیت‌پذیری جنبه مهم دیگری از سخنرانی می‌باشد که برای سخنران لازم است.

در ادامه می‌خوانید که  یک سخنران چه طور و از چه راه‌هایی می‌تواند نسبت به مخاطبان خود مسئولیت‌پذیر باشد.

۵ راه برای این که یک سخنران مسئولیت‌پذیر باشید

مهم‌ترین مسئولیتی که بر عهده هر سخنران است کسب اطمینان از متمرکز بودن مخاطبان می‌باشد. کسب آمادگی پیش از سخنرانی مهم است اما همراهی با جریان سخنرانی، تطابق با مخاطبان، انعطاف‌پذیری نسبت به شرایط سخنرانی، لخن مناسب و الگو منطقی در پیشبرد سخنرانی همه و همه از جمله مسئولیت‌هایی هستند که یک سخنران با برگزاری یک سخنرانی ناخواسته برعهده می‌گیرد. اما چه طور باید از پس این مسئولیت مهم با موفقیت برآید؟!

5 راه برای این که یک سخنران مسئولیت‌پذیر باشید

برای تقویت اعتماد به نفس خود دوپینگ کنید!

از اولین نیازهای یک سخنران تقویت اعتماد به نفس است. برای این که بتوانید از تمام دانسته‌ها و مهارت‌های خود روی صحنه استفاده کنید اعتماد به نفس خود را تقویت کنید. بهترین راه اجرا روی صحنه است. اگر هنوز در امر سخنرانی حرفه‌ای نشدید می‌توانید میزان توانمندی خود را با برگزاری سخنرانی‌های کوچک و بدون فکر کردن به جنبه مالی سخنرانی تقویت کنید. سخنرانی‌های کوچکی هم که به صورت گروهی و در جمع‌های دوستانه برگزار می‌شوند موقعیت خوبی برای تمرین آموخته‌ها هستند.

نکات زیر کمک می‌کنند تا در مسیر تقویت اعتماد به نفس، دوپینگ کنید و زودتر نتیجه بگیرید:

  • در طول اجرا هرگز به احتمال خطا و اشتباه فکر نکنید؛ چون فرصت خلاقیت را از شما سلب می‌کند
  • برای اقدامات خود از قبل فکر کنید و روی صحنه پیش از عکس‌العمل برای فکر کردن مکث نکنید
  • صحنه سخنرانی، مشابه صحنه تئاتر است و سخنران می‌تواند در هر نقشی ظاهر شود. چه بهتر که خود واقعیتان را به نمایش بگذارید

بین مخاطبان کنکاش و جستجو کنید

فرقی نمی‌کند چه میزان برای سخنرانی آماده هستید، چه قدر تجربه دارید یا چه قدر در مدیریت سخنرانی مهارت دارید؛ از ویژگی‌های یک سخنران مسئولیت‌پذیر شناخت مخاطبان و استفاده از آن برای بهتر شدن سخنرانی است. این موضوع حتی اگر موضوع سخنرانی شما و مطلب کلیدی آن در هر زمان ثابت باشد صادق است. به همین دلیل هر سخنران و در هر بار سخنرانی باید به تن صدا در برقراری ارتباطدقت کند، به جنس صدایش توجه داشته باشد و هر مرتبه با ترفندهایی در تولید صدا تازه تلاش داشته باشد و بر یکنواختی صدا در سخنرانی غلبه کند و در نهایت استایل متناسب با مخاطبان را انتخاب نماید.

5 راه برای این که یک سخنران مسئولیت‌پذیر باشید

اما اگر می‌خواهید بدانید دقیقا در چه موضوعاتی درباره مخاطبان خود باید کنکاش کنید به نکات زیر توجه نمایید:

  • زمینه علاقمندی‌های آن‌ها به نسبت سخنرانی شما چیست؟ اگر موضوع سخنرانی درباره انتخاب رشته تحصیلی است چه بهتر که درباره علاقمندی‌های مخاطبان خود از قبل بدانید
  • مصرف‌کننده کدام کالا، محصول، خدمت یا فناوری خاص هستند؟
  • فارغ‌التحصیل هستند یا اکثر افراد هنوز مشغول تحصیل می‌باشند؟
  • تا به حال تجربه خاصی از شرکت در سخنرانی مشابه در گذشته دارند؟

5 راه برای این که یک سخنران مسئولیت‌پذیر باشید

لباس سخنرانی را دقیقا برای مخاطبان خود بدوزید!

یک سخنران مسئولیت‌پذیر لباس سخنرانی را دقیقا برای همان کسانی می‌دوزد که قرار است بر تن کنند. در دوخت این لباس لازم است به دو فاکتور اساسی زیر توجه داشته باشید:

  1. زبان سخنران: زبان سخنرانی خود را مطابق با پیشه یا حرفه مخاطبان تنظیم کنید. مثلا سخنرانی درباره مسائل مالی میان جمعی از بانکداران جذاب‌تر است
  2. قالب سخنرانی: در انتخاب زمینه یا قالب سخنرانی به فاکتورهای زیادی از جمله جنسیت مخاطبان، موقعیت تحصیلی و سطح علمی آن‌ها توجه می‌شود

5 راه برای این که یک سخنران مسئولیت‌پذیر باشید

حلقه اتصال خود و مخاطبان را قطع نکنید

چند راه ساده برای گرفتن بازخورد از مخاطب و حفظ تعامل دو جانبه عبارتند از:

مخاطبان خود را برای سوال پرسیدن تشویق کنید

طرح موضوعات به نحوی که در عین شفافیت برای مخاطبان کنجکاو سوال‌برانگیز باشد لازم است. به علاوه هر سخنران می‌تواند در طول سخنرانی سوالاتی را مطرح کند که افراد را به جستجو و حرکت وادارد

در پایان سخنرانی سوال بپرسید

پایان هر سخنرانی یا هر بحث را با یک سوال به اتمام برسانید. استفاده از پرسش‌نامه و پرسش در قالب مسابقه به مشارکت مخاطبان کمک می‌کند

از سوالات مخاطبان سوال تولید کنید

بر اساس تجربیات پیشین خود اکنون می‌توانید سوالاتی را که افراد مختلف در طرح موضوعات مختلف عنوان می‌کنند را حدس بزنید. به علاوه سوالات مخاطبان قبلی ممکن است ابهام مخاطبان فعلی شما باشند و به این ترتیب می‌توانید پاسخ به این سوالات را با طرح پرسش مطرح نمایید

5 راه برای این که یک سخنران مسئولیت‌پذیر باشید

از کاربران بخواهید گفته‌هایتان را تصدیق کنند

اگر به دنبال ایجاد اعتماد بین مخاطبان و سخنران هستید یک راه ساده پرسیدن این سوال از مخاطبان است که آیا مطلب را درک کرده‌اند یا نه؟ ابهامی وجود دارد یا نیازی به توضیح مجدد نیست؟ با این روش مخاطبان مجبور می‌شوند درباره نطق شما اظهار نظر کنند. البته در این بین ممکن است با تیپ‌های شخصیتی پردردسر میان مخاطبان رو به رو شوید که مدیریت سخنران را دشوار می‌کنند

به حالات، نگاه و میزان توجه مخاطبان چارچشمی توجه کنید

یک سخنران مسئولیت‌پذیر به تک تک حرکات و تغییرات ظاهری در چهره مخاطب خود دقت دارد. به برخی از ژست‌ها و حالات نشستن یا ایستادن مخاطبان به صورت پیوسته توجه کنید. نگاه‌های آن‌ها را دنبال کنید. به بیرون یا اطراف نگاه می‌کنند یا به گوشه‌ای خیره شده‌اند؟ در جمعیت موجود چند نفر مشغول چک کردن گوشی موبایل است و چه کسانی برای دیدن گوشی خود اصطلاحا گوشه‌گیر شده‌اند؟ در این بین چند نفر در حال یادداشت‌برداری هستند و فکر می‌کنید تا کنون حواس چند درصد از جمعیت روی شما متمرکز بوده است؟

مقالات سخنرانی و فن بیان را کلیک کنید

  • سکینه اوجی
  • ۰
  • ۰

زود قضاوت ‌کردن به رابطه آسیب‌های شدیدی می‌زند. در این مقاله پنج روش برای جلوگیری از زود قضاوت کردن ارائه می‌دهیم.

همسر یا معشوقه‌تان با بسته‌ای کوچک از سوپر مارکتِ محل وارد خانه می‌شود. بسته آن‌قدر کوچک است که شما زحمتِ پرسیدن را به خودتان نمی‌‎دهید. از اینکه او خریدها را انجام نداده و این مسائل تماماً بر روی دوش شما است ناراحت شده و به او تشر می‌زنید.

اما حقیقت چیز دیگری است. آن بسته شامل تمام اقلامی است که خانه بدان نیاز داشته، و کوچکیِ آن به‌خاطر این است که وسایل به خوبی در کنار هم چیده شده‌اند. حالا شما باید عذرخواهی کنید، اما حتی با این‌کار، خلأ ناشی از بی‌اعتمادی‌ای که به‌وجود آورده‌اید، اندکی غیرقابل جبران است.

مردم به زود قضاوت‌ کردن عادت دارند، چه در رابطه‌های عاشقانه و چه در فعل‌وانفعالات روزمره. فرض کنید ناگهان یک غریبه در پیاده‌رو به شما می‌خورد. شما در همان لحظه عصبانی می‌شوید. اما او هیچ قصدی نداشته و تنها می‌خواست که کودکش را در جمعیت گم نکند.

زود قضاوت کردن

این‌طور به‌نظر می‌آید که زود قضاوت‌ کردن نه تنها در رابطه‌های‌تان شکاف‌های عمیقی ایجاد می‌کند، بلکه اگر به یک الگوی تکرارشونده تبدیل شود، می‌تواند به سلامت ذهنی شما آسیب برساند. در واقع اگر آگاهی شما نسبت به زود قضاوت کردن بالا برود، از رویۀ این کار غافلگیر می‌شوید.

زود قضاوت‌ کردن می‌تواند بر روی اضطراب اجتماعی و اختلالات وهمی تاثیر گذار باشد. چیزی که در روانشناسی آن را (تهدیدِ قابل پیش‌بینی) می‌خوانند. در تحقیقات دانشگاه ایست آنگلیا، جیمز هارولی و همکارانش به این نتیجه رسیدند که زودقضاوت‌کردن بعد از آزمایش در فضاهای مختلف، به عنوان پروسه‌ای درنظر گرفته شده که در آن فرد با حضور در شرایطی خاص، فکر می‌کند که قرار است از نظر جسمی، روحی و یا اجتماعی آسیب ببیند.


به عبارت دیگر، شما با شرایطی که از نظر احساسی مبهم است موجه می‌شوید و به‌طور خودکار نتیجه می‌گیرید که اطرافیان قصد صدمه‌زدن به شما را دارند. وقتی این طرز تفکر تبدیل به یک الگوی پرتکرار شود، آن وقت است که همۀ آدم‌ها از نظر شما اهریمنی به نظر می‌آیند و نه تنها رابطه‌های‌تان، بلکه سلامت ذهنی شما در یک شیب پرخطر قرار می‌گیرد.

قضاوت کردن

آزمایشی استاندارد برای اندازه‌گیری میزان زود قضاوت‌ کردن در افراد، به دست هورلی و همکارانش پدید آمد _ قضاوتِ اینکه توپ‌های رنگی از کدام سوراخ بیرون می‌آیند. افرادی که امتیازات بالایی داشتند حتی قبل از این‌که اطلاعات کافی را در اختیار داشته باشند و یا تصمیم خود را سبک و سنگین کنند، نظر خود را اعلام می‌کردند.

در تحقیق او، ۸ مرد و ۴ زن نماینده جوامع سلامت ذهنی بودند و برای کاهش زود قضاوت‌ کردن خود، تحت آموزش‌های مختلفی قرار گرفته بودند. از بین ۱۲ شرکت کننده، ۵ نفر مبتلا به بیماری بدبینی شیزوفرنی بودند، ۳ نفر اختلال روانی داشتند، ۳ نفر مبتلا به اختلالات شیزوفرنیایی بودند و ۱ نفر اختلالات وهمی داشت. اختلالات آن‌ها حدوداً ۱۰ سال پیش از موعد خود ظهور کرد و ۱۱ نفر از این ۱۲ نفر، تحت درمان‌های روانی بودند.

به علاوه‌ی این اختلالات و امراض روانی، شرکت کنندگان، درصد اضطراب اجتماعی را نیز افزایش دادند. قصد و تلاش آن‌ها برای نگهداری از باورهای غیرقابل انعطاف‌شان تشخیص داده شد، اگر می‌خواهید بدانید چگونه، باید بگویم که زود قضاوت‌ کردن آن‌ها و گرفتن تصمیمات قطعی از اطلاعات بصری اندک، نشان دهنده‌ی این موضوع بود.


از طریق این تحقیق، تمرین‌هایی نیز برای درمان از اختلالات و مخصوصاً زودقضاوت‌کردن ایجاد شد. این تمرینات برای از بین بردن تصمیم‌گیری‌های قطعی ناشی از پارامترهای محدود، و باورهای غیرقابل انعطاف است. از طریق این تمرین، ۹ نفر از ۱۲ نفری که شرکت کرده بودند، تسکین یافتند.

پارانویای ۶ نفر کاهش یافت، و اضطراب اجتماعی یکی از شرکت کنندگان به حد ناچیزی رسید. تمرین‌های دیگری هم برای این منظور به‌وجود آمده‌اند که وقتی نتایج این دو مقایسه شد، تفاوت عمده‌ای بین آن‌ها قرار گرفت. قطعاً این تمرینات نتایج بهتری داشتند. این تمرینات توسط هلن والر و همکارانش در دانشگاه کینگ لندن پدید آمده‌اند.

زود قضاوت نکنیم

شاید کاهش این اختلالات و از بین بردن این نوع تفکر در افراد بیمار سخت باشد، اما اگر این تمرینات توسط افراد سالمی که تنها رگه‌هایی از زودقضاوت‌کردن را در زندگی خود حس می‌کنند صورت گیرد، نتیجه بی‌نظیر خواهد بود:

  1. به دفعاتی فکر کنیدکه اشتباهاً زود قضاوت کردید.

    به مواردی فکر کنید که به‌عنوان مثال برای‌تان آوردم. کسی که اشتباهاً به معشوقۀ خود تهمت می‌زند. کسی به‌خاطر یک برخورد ساده در پیاده‌رو عصبی می‌شود و یا موارد مشابه. شما چطور؟ آخرین باری که شما اعتماد را بین خود و معشوقه‌تان از بین بردید چه‌زمانی بود؟ آخرین باری که به جای سمت راست، به چپ پیچیدید کِی بود؟ آن هم فقط به‌خاطر این‌که تابلوهای راهنما را درست نگاه نکردید.

  2. توانایی خود برای دیدنِ مجموعِ اشیا را آزمایش کنید.

    شرکت کنندگان آزمایش مذکور باید بتوانند پس از دیدن گوشه‌ای از تصویر، تمامیتِ آن را حدس بزنند (مثلاً پس از دیدنِ دستۀ یک کوزه، باید حدس بزنند که آن چه شیءای است). سپس تکه‌های دیگری را می‌بینند و باید جلوی از تصمیم‌های زودتر از موعد خودداری کنند.

  3. متوجه شوید که چه‌قدر زود به واسطۀ توهمات گول می‌خورید.

    ممکن است آزمایش‌های خطای دید روانشناسی را تا به حال انجام داده باشید. مثلا در جریان خط‌های موازی، افرادی که زودتر از موعد قضاوت می‌کنند، فکر می‌کنند که خطی که پیکان‌هاییی به سمت بیرون دارد، طول بیشتری نسبت به موردِ مخالفِ خود دارد. اما درواقع چنین نیست. از این آزمایش یک درس مهم می‌گیریم، این که اگر به خودتان وقت کافی برای فکر کردن بدهید، می‌توانید از پسِ تمامی این عوامل گول‌زننده بربیایید.

  4. از خودتان بپرسید که ممکن است چه‌قدر سریع نسبت به یک فرد غریبه قضاوت کنید.

    در آزمایشی که از آن اسم برده شد، به شرکت کنندگان تصویری نشان داده می‌شود. تصویر حاوی شمایل مردی است که به دوربین خیره شده است. ممکن است در آغاز فکر کنند که آن مرد با حالت منتقدانه‌ای به آن‌ها خیره شده، اما آنها موظف‌اند تا چنین قضاوت‌های زودتر از موعدی را تغییر دهند. مثلاً شاید آن فرد به چیزی پشتِ سر آن‌ها خیره شده یا در حال تماشای تلوزیون است.

  5. توجه کنید که وقتی شخصی در تلوزیون یا فیلم‌های سینمایی زود قضاوت می‌کند، به چه عاقبتِ محقری دچار می‌شود.

    بارها و بارها دیده‌ایم که وقتی شخصیتی در فیلم قضاوتی زودتر از موعد می‌کند، ممکن است تا ابد از پی‌آمدهای آن رنج بکشد. همیشه می‌توانیم از رنج‌های اینگونۀ دیگران برای خودمان درس عبرت بگیریم و به نتایج افکار اشتباه خودمان فکر کنیم.

برای نتیجه‌گیری، روابط خالص به مدارک و سرنخ‌های خالصی نیاز دارند. به خودتان وقت و اجازه بدهید تا قضاوت پیش رو را مفصلاً بررسی کنید، با این کار تمامی روابط‌تان با حس تکامل توأم می‌شوند

  • سکینه اوجی
  • ۰
  • ۰

نحوه صحبت کردن شما در جلسات اداری می تواند تاثیر بسیار زیادی در زندگی حرفه ای شما داشته باشد. اگر فردی هستید که در جلسات اداری هرگز اظهار نظر نمی کنید ممکن است متوجه نشوید که در اداره چه خبر است و یا اینکه فردی به نظر می رسید که به مسائل کاری اهمیتی نمی دهد. در مقابل اگر فردی هستید که هیچ فرصتی را برای اظهار نظر کردن از دست نمی دهید, ممکن است همکارانتان احساس کنند شما فردی از خود راضی هستید و دلتان می خواهد دائما حرف بزنید. پس واجب است آموزش سخنرانی در جلسات اداری را ببینید تا بتوانید به موقع و با اعتماد به نفس صحبت کنید. در این مقاله نکاتی هست که به شما کمک می کند به درستی در جلسات اداری سخنرانی کنید.

آموزش سخنرانی در جلسات اداری
آموزش سخنرانی در جلسات اداری

بروید سر اصل مطلب

وقتی می خواهید در جلسات اداری صحبت کنید، بهتر است تمرکزتان را روی موضوع اصلی بگذارید. حاشیه نروید و نظرتان را واضح و روشن بیان کنید. زیاده گویی باعث می شود همکارانتان متوجه اصل قضیه نشوند و یا حوصله شان سر برود و دیگر به سخنانتان گوش ندهند. همواره به یاد داشته باشید پیام تان باید مفید و به اندازه کافی مختصر باشد تا در اذهان بماند.

سخنرانی طولانی

 اگر مجبور بودید که سخنرانی طولانی تری انجام دهید تا منظورتان را کامل و واضح بیان کنید, پیشنهاد می شود تمام مدت سخنرانی” با اعتماد به نفس کامل” صحبت کنید. این باعث می شود همکارانتان احساس کنند شما حرف مهمی برای گفتن دارید نه اینکه فقط دلتان می خواهد حرف بزنید!

قطع نکردن سخنرانی

اگر می ترسید کسی سخنرانی شما را قبل از به پایان رسیدن قطع کند کافیست در ابتدای سخنرانی مقدمه چینی کنید. مثلا بگویید” من چهار پیشنهاد برای این موضوع دارم. اولین پیشنهاد…) و سپس سخنرانی تان را آغاز کنید. به یاد داشته باشید تمامی پیشنهاداتتان را بشمارید تا مخاطبین متوجه شوند شما هنوز هم حرف برای گفتن دارید.

از شکم نفس بکشید

سخنرانی در جمع می تواند خسته کننده باشد، اما لازم نیست این خستگی را به همکارانتان نشان دهید. یکی از مهمترین تمرین ها در آموزش سخنرانی,تمرین تنفس کشیدن از دیافراگم است. چون باعث می شود قدرت صدای شما حفظ شود و لرزش صدا از بین برود و با اعتماد به نفس تر به نظر برسید. (این تمرین مخصوصا برای افراد خجالتی الزامی است)

سعی کنید ابتدای جلسه صحبت کنید

تحقیقات نشان داده معمولا افراد خجالتی هر چقدر بیشتر منتظر زمان سخنرانیشان شوند بیشتر دچار استرس می شوند . پس اگر با سخنرانی کردن در جمع مشکل دارید حتما سعی کنید در ابتدای جلسه حرف هایتان را بزنید.

تحقیق قبل از جلسه

وقتی در مورد چیزی اطلاعی ندارید جلسه اداری برایتان خسته کننده و ملال آور خواهد شد. پس به خاطر خودتان هم که شده در مورد موضوع جلسه آگاهی داشته باشید تا از آن لذت ببرید. همچنین آماده بودن به شما کمک میکند راحت تر در مورد مسائل اظهار نظر کنید.

بلوف نزنید

آماده بودن در جلسه اداری به حفظ آرامش اعصاب شما بسیار کمک می کند. هیچ چیز بدتر از بلوف زدن در جلسه اداری نیست. بدلیل اینکه دیگر همکاران براحتی قادرند متوجه بلوف زدن شما شوند. پس با امادگی کامل در جلسه اداری شرکت کنید تا کسی مچتان را نگیرد!

سازماندهی سخنرانی

قبل از رفتن به جلسات اداری تصمیم بگیرید که چه نتیجه ای از سخنرانی تان می خواهید بگیرید؟ چه چیز هایی در رسیدن به این نتیجه به شما کمک خواهند کرد؟ چطور می خواهید موضوعاتی را که قرار است بگویید سازماندهی کنید؟

به زمان بندی توجه کنید

نکته دیگر که در آموزش سخنرانی اهمیت بسزایی دارد توجه به زمان بندی است. به هیچ عنوان وقت جلسه را نگیرید. اگر زمان آغاز جلسه اداری در اختیار شماست جلسه را در زمان تعیین شده شروع کنید. حتی اگر همه افراد نیامده باشند. این یک روش بسیار عالی برای این است که کارمندان بدانند شما روی زمان حساس هستید. اگر این کار را انجام دهید در جلسات اداری بعدی خواهید دید که اکثر افراد به موقع حاضر خواهند بود.

پایان سخنرانی اداری

در پایان نشست اداری،جمع بندی کنید. چون ممکن است بعضی از حرف هایتان فراموش شوند. مثلا بگویید که چه کسی باید چه کاری انجام دهد. در ضمن حتما توافق آن افراد را برای انجام آن کار بگیرید

مقالات بیشتر سخنرانی را اینجا بخوانید

  • سکینه اوجی
  • ۰
  • ۰

هر چقدر در مهارتی حرفه ای تر باشید بیشتر نیاز به آموزش سخنرانی حرفه ای دارید. در واقع اگر می خواهید در مشاغلی چون مدیریت، نویسندگی، فروشندگی، مربی گری و یا هر شغل دیگری که نیازمند روابط عمومی حرفه ای بالاست موفق باشید ، باید بتوانید به راحتی در جمع صحبت کنید. البته بیشتر افراد از سخنرانی کردن در جمع می ترسند. فوبیای صحبت کردن در جمع در “لیست فوبیا ها” جزو صدرنشین هاست. حتی بالا تر از ترس از عنکبوت، ارتفاع، تاریکی و مرگ. اما خوشبختانه می توان به کمک آموزش های سخنرانی در جمع این مهارت را هم مانند تمام مهارت های دیگر یاد گرفت. با یادگیری مهارت سخنرانی می توانید بر این ترس غلبه کنید و آن را به نقطه قوت خویش تبدیل کنید.

آموزش سخنرانی حرفه ای
آموزش سخنرانی حرفه ای

اما چه زمانی میتوان به راحتی در جمع سخنرانی کرد؟ خوشبختانه اکثر افراد با یادگیری نکات و مهارت های مربوط به سخنرانی در جمع خیلی سریع می توانند موفق شوند. هر چقدر بیشتر تمرین کنید زود تر به نتیجه دلخواه می رسید!

این شما و این آموزش سخنرانی حرفه ای:

کارشناس سخنرانی و زبان بدن باشید

چیزی که یک سخنران معمولی را تبدیل به یک سخنران حرفه ای می کند، دانش اوست. هر روز زمانی را به یادگیری اختصاص دهید. مطالب جدید و به روز آموزش سخنرانی را بخوانید. فیلم سخنرانی های برجسته دنیا را ببینید. به طرز بیان سخنرانان خوب گوش دهید و به زبان بدنشان نگاه کنید.

انجامش بدهید!

اولین نکته مهم که شما را تبدیل به یک سخنران شگفت انگیز می کند چیست؟ در جمع صحبت کردن! هیچ کس تنها با مطالعه تبدیل به یک سخنران حرفه ای نمی شود. ابتدا باید با وجود تمامی استرس ها و ترس ها در جمع صحبت کنید!  مطمئن باشید بقیه کار ها خود به خود بهتر می شود! با این روش خیلی زود یاد می گیرید چطور احساساتتان را کنترل کنید و با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید. ممکن است در ابتدا اشتباهاتی مرتکب شوید، اما تجاربی پیدا خواهید کرد که شما را قوی و با اعتماد به نفس تر می کند.

از یادداشت استفاده نکنید

بعنوان یک سخنران حرفه ای باید یاد بگیرید هر روز کمتر و کمتر به یادداشت ها و نت های سخنرانی وابسته باشید.

سخنرانی برترین سخنرانان دنیا را ببینید، متوجه خواهید شد اصلا از روی یادداشت هایشان چیزی نمی خوانند . در عوض از ابزارها و نرم افزار های ارائه (به عنوان مثال PowToon, Prezi و پاور پوینت) کمک می گیرند تا مطالبشان را  در ساختار آسان تری به مخاطب ارائه کنند.

چیزی بدهید, نه اینکه بگیرید

اغلب افراد سخنرانی می کنند تا محصولات و یا ایده ها یشان را بفروشند. یا اینکه مردم آنها را بشناسند , طرفدارشان شوند و دوستشان بدارند. این نوع از سخنرانان ” گیرنده” اند. نکته مهم دیگری که در آموزش سخنرانی حرفه ای حائز اهمیت است این است که یادمان باشد ما انسان ها موجودات بسیار اجتماعی ای هستیم در نتیجه به راحتی می توانیم تشخیص دهیم هدف افراد چیست. مردم به یک سخنران “دهنده” بیشتر اعتماد می کنند. سخنرانی که به آن ها ارزش دهد. چیزی جدیدی به آن ها یاد دهد و موضوع الهام بخشی را به آن ها بیاموزد .نه سخنرانی که قصد دارد چیزی از آن ها بگیرد!

با قصد و هدف سخنرانی کنید

در یک سخنرانی حرفه ای, سخنران باید بداند که انتظار چه عکس العملی از مخاطبان خود دارد ؟ (هیجان زده شوند,ناراحت شوند و …) اگر هیچ یک از مخاطبین هیچ عکس العملی از خود نشان نداد , پس سخنرانی اش هیچ ارزشی نداشته است.

از نقاط قوت خود استفاده کنید

به عنوان یک سخنران حرفه ای باید نقاط قوت و ضعف خود را بشناسید و روی نقاط مثبت خود سرمایه گذاری کنید. مثلا اگر فرد شوخ طبعی هستید از این ویژگی تان استفاده کنید. اما اگر ذاتا فرد جدی ای هستید، سعی نکنید خیلی شوخی کنید. در عوض کاری که در آن خوب هستید را انجام دهید. مثلا یک داستان زیبای مرتبط با موضوع سخنرانی تعریف کنید.

یک سخنران حرفه ای یک بازیگر حرفه ای است

تمرینات آموزش سخنرانی به تمرینات آموزش بازیگری شباهت های زیادی دارد. تمرینات مربوط به صدا, زبان بدن ,کنترل احساسات و غیره. اگر دقت کرده باشید متوجه خواهید شد بزرگترین سخنرانان, بازیگران حرفه ای نیز هستند!

تمرین کنید

تمام سخنرانی را با تمام تجهیزاتی که قرار است در سخنرانی از آن استفاده کنید شبیه سازی کنید. از کار کردن با اسلاید های پاور پوینت گرفته تا تمرین نفس کشیدن. حتما از یک ساعت برای تمرین زمان بندی سخنرانی خود استفاده کنید.

موفقیت خود را تجسم کنید

پایان سخنرانی را تجسم کنید که افراد ایستاده اند و برایتان دست می زنند. با این روش اعتماد به نفس بالاتری خواهید داشت

عذر خواهی نکنید

 معولا مخاطبین متوجه اشکالات بوجود آمده نمی شوند, پس عادت نکنید که بابت اتفاقاتی که حین سخنرانی می افتد عذر خواهی کنید!

لبخند بزنید

 وقتی لبخند می زنید مخاطب احساس می کند که شما به موضوع سخنرانی اهمیت می دهید. اگر مخاطب احساس کند موضوع سخنرانی برای شما ارزشی ندارد مطمئن باشید برای او هم اهمیتی نخواهد داشت.

آموزش سخنرانی حرفه ای را کلیک کنید

  • سکینه اوجی
  • ۰
  • ۰

عدم یادگیری اصول آموزش سخنرانی عمومی و مهارت فن بیان منجر به اضطراب، عرق و حتی لرزیدن در برخی افراد گردیده و یکی از بزرگترین ترس های افراد در سراسر جهان به شمار می رود. با این حال دلیلی وجود ندارد که سخنرانی عمومی را یک شرایط اذیت کننده قلمداد کنیم. بسیاری از افراد ممکن است در سخنرانی در یک مجمع عمومی عملکرد ذاتی بسیار خوبی داشته باشند اما همه افراد می توانند مهارت های آموزش سخنرانی عمومی مورد نیاز را فراگرفته و با اعتماد به نفس کامل یک سخنرانی عمومی موفق ارائه دهند. شما همچنین می توانید مهارت های آموزش سخنرانی عمومی را بدون کمک سایرین و با استفاده از ابزارهای آنلاین و اینترنتی متعدد فرا بگیرید. در این مقاله به معرفی چند مورد از این ابزارها خواهیم پرداخت که با استفاده از آنها می توانید سخنرانی عمومی بهتر و بدون اضطرابی داشته باشید.

 

آموزش سخنرانی عمومی

وبلاگ ها و وب سایت های آموزش سخنرانی

از این سایت ها برای یادگیری اصول سخنرانی عمومی، پیدا کردن ابزارهای مناسب و توصیه استفاده کنید.

  1. Six Minutes:

با استفاده از وب سایت Six Minutes شما می توانید توصیه ها و پیشنهاداتی را در مورد آموزش سخنرانی عمومی فرا بگیرید. بازدیدکنندگان این سایت می توانند نکات جالبی را در مورد روش های ایجاد یک اسلاید پاور پوینت برای استفاده در ارائه ها فرا بگیرند.

  1. Speak Schmeak

لیزا برایتویت مربی آموزش سخنرانی عمومی بوده و با استفاده از وبلاگ خود وی نکاتی را با افراد به اشتراک می گذارد تا افراد بتوانند مهارت های سخنرانی خود را تقویت کنند.

  1. Presentation Zen

آیا اسلایدهای پاور پوینت بسیار تاثیرگذار هستند؟ به وبلاگ گر رینولدز مراجعه نمایید تا با روش های ایجاد یک اسلاید بهتر و تاثیرگذارتر آشنا شوید.

  1. Professionally Speaking

در اینجا شما با نظرات این گریفین آشنا خواهید شد. وی نکات و ابزارهایی را برای نوشتن و ارائه انواع سخنرانی های عمومی  در اختیار کاربران قرار می دهد.

  1. The Accidental Communicator

دکتر جیم آندرسون توصیه هایی را در زمینه هایی نظیر شوخ طبعی و زبان اشاره ارائه نموده و همچنین روش های تبدیل شدن به یک سخنران عمومی را به شما معرفی می نماید.

  1. SpeechYou:

آیا قصد دارید در یک دوره رایگان آموزش سخنرانی عمومی شرکت کنید؟ در این وب سایت عضو شده و سخنرانی خود را آپلود نمایید تا نظراتی را از سایر افراد علاقمند به سخنرانی دریافت نمایید.

  1. Toastmasters International

یکی از بهترین روش ها برای پیشبرد آموزش سخنرانی عمومی عضویت در Toastmasters می باشد که در آنجا شما می توانید از ابزارها و ترفندهای متعدد سخنرانی بهره مند شوید.

آموزش سخنرانی عمومی

ابزارهای موثر آموزش سخنرانی عمومی

این ابزارها می توانند بخش مهمی از ایجاد مهارت های سخنرانی عمومی باشند:

  1. Prezi

با استفاده از یک اسلاید بسیار زیبا و تصاویر متعدد شما می توانید سخنرانی خود را به خوبی ارائه دهید و این دقیقا چیزی است که ابزار آنلاین Prezi در اختیار شما قرار می دهد.

  1. Empressr

اگر Prezi برای شما مناسب نیست، شما می توانید از ابزار Empressr استفاده کنید که با استفاده از آن می توانید فایل هایی نظیر موسیقی، ویدئو یا تصاویر را به اسلایدهای خود بیافزایید.

  1. Presentation Skills Self-Evaluation

این ابزار توسط وب سایت Psychology Today ارائه شده است که به بررسی نقادانه سخنرانی شما پرداخته و نکاتی را برای بهبود آن ارائه می دهد.

  1. Vocaroo

Vocaroo یک نرم افزار آنلاین برای ضبط صدا می باشد که برای گوش دادن به سخنرانی خود عالی بوده و می توانید از طریق گوش دادن به صدای خود نکاتی را یادداشت نموده و برای بهبود آنها تلاش کنید.

  1. Google Docs

آیا نگران این هستید که یادداشت های خود برای سخنرانی را فراموش کنید؟ با استفاده از Google Docs شما می توانید در تمام مکان ها با استفاده از Wi-Fi یا اینترنت همراه به آنها دسترسی داشته باشید.

  1. MindMeister

MindMeister پیگیری ایده ها را تسهیل می کند. با داشتن یک طرح کلی، این ابزار به شما در زمینه ایجاد ایده های جدید برای سخنرانی کمک می کند.

  1. thinklinkr

با استفاده از این ابزار شما می توانید ساختاری را برای سخنرانی یا ارائه خود تهیه نموده و آن را با سایرین به اشتراک گذاشته و نظرات آنها را دریافت کنید.

  1. Myna

Myna یکی دیگر از ابزارهای ضبط صدای آنلاین می باشد اما بسیار پیشرفته تر از Vocaroo است زیرا به شما امکان ویرایش یا افزودن افکت به صدا را فراهم می آورد.

  1. Skype

آیا به دنبال مخاطبی برای سخنرانی خود قبل از ارائه آن در حضور مخاطبین واقعی هستید؟ Skype یکی از بهترین گزینه ها می باشد که با استفاده از آن می توانید ویدئوها و فایل های صوتی را به دوستان، اعضای خانواده و همکاران ارسال نموده و بازخوردهای آنها را دریافت کنید.

  1. Virtual Speech Timer

افرادی که نیاز دارند سخنرانی خود را در بازه زمانی مشخص ارائه دهند می توانند از این زمان سنج استفاده کنند. با استفاده از این ابزار می توانید زمان ارائه خود را مدیریت نمایید.

  1. YouTube

YouTube یکی از ابزارهای ارزشمند به شمار می رود. این وب سایت مکان فوق العاده ای برای اشتراک گذاری ویدئوهای آموزشی در مورد سخنرانی عمومی، کلاس ها یا سخنرانی های انگیزشی می باشد. در این وب سایت شما می توانید ویدئوهای خود را ارسال نموده و بازخوردها و نظرات افراد را در مورد آن دریافت کنید.

الهام

از این سخنران ها الهام گرفته و اصول ارائه یک سخنرانی خوب را فرا بگیرید.

  1. American Rhetoric

در این وب سایت شما می توانید به متن سخنرانی افراد مشهور دسترسی داشته و یا به آن گوش دهید. در بین سخنرانی ها شما می توانید مواردی را بیابید که منجر به انگیزش شما می گردند.

  1. TED

اگر شما به دنبال سخنرانی های نمونه و فوق العاده هستید، می توانید از TED استفاده کنید. با استفاده از TED شما می توانید به سخنرانی های با کیفیت، آموزش و … دسترسی داشته باشید.

  1. Rate Speeches

از طریق Rate Speeches شما می توانید به سخنرانی های فوق العاده دسترسی داشته، آنها را ارزیابی نموده و ابزارهایی را برای ارزیابی سخنرانی خود بیابید.

منابع آموزشی

آموزش سخنرانی عمومی

این منابع کلاس ها، کتاب ها و آموزش هایی را در مورد سخنرانی عمومی ارائه می دهند.

  1. ۱۰۱ ویدئوی YouTube برای آموزش سخنرانی عمومی

این مجموعه از ویدئوها، روش های متعددی را برای بهبود مهارت های سخنرانی عمومی ارائه می دهند.

  1. کتاب های سخنرانی عمومی Learn Out Loud

در اینجا شما می توانید به مجموعه بی نظیری از کتاب های صوتی در مورد سخنرانی عمومی دسترسی داشته باشید که برخی از آنها به صورت رایگان ارائه می شوند.

  1. ارتباط برای مدیران

زمانی که ما در مورد موضوعی فکر می کنیم، در حال مدیریت آن هستیم، بنابراین یادگیری مهارت های مربوط به مدیریت ضروری می باشد. این وره MIT به شما کمک می کند تا ارتباط خود با سایرین را تقویت نموده و اعتماد به نفس خود را افزایش دهید.

  1. iTunes U

کلاس های متعددی در iTunes U در زمینه سخنرانی عمومی و ارتباطات وجود دارند که توسط دانشگاه ها و سازمان های معروف ارائه شده اند. این وب سایت مکان مناسبی برای نقویت مهارت ها در محیطی خارج از کلاس درس می باشد

آموزش فن بیان را اینجا بخوانید

  • سکینه اوجی