مهارت های زندگی

مقالات کاربردی مهارت های زندگی

مهارت های زندگی

مقالات کاربردی مهارت های زندگی

  • ۰
  • ۰

اگر حریم ­شخصی مهم­ترین چیز در زندگیِ ­اجتماعی ما نباشد، قطعا در زمرۀ مهم­ترین ها قرار خواهد گرفت. در این مقاله قرار است به­صورت خلاصه حریم شخصی را تعریف کنیم، مروری بر انواعِ آن داشته­ باشیم، و نحوۀ حفظِ آن را یادبگیریم.

 

حریم­ شخصی چیست؟

حریم، یا حریم ­شخصی می­تواند به ­عنوان نوعی سپر یا محافظ برای شما درنظر گرفته­ شود. این محافظ، مرزی­ است که شما میان خود و دیگران قائل می­شوید تا از آنها متمایز باشید و همچنین از نفوذ آن­ها در امان باشید.

حریم­های ­شخصی به­ طور معمول در دو طبقۀ ذهنی و فیزیکی دسته ­بندی می­شوند.

  • حریم ­شخصیِ فیزیکی در واقع خصوصیات­ جسمی شما را در بر می­گیرد، برای مثال، بدن شما، دارائی و مدارک شما. مثلاً شما اجازه می­دهید معشوقه­ تان شما را ببوسد یا دستان­ شما را بگیرد، اما اگر یک غریبه بخواهد این­کار را بکند، قطعا این را تحتِ عنوانِ نوعی تجاوز به جسم و حریمِ جنسی­تان درنظر خواهیدگرفت.
  • حریم­ شخصیِ­ ذهنی (گاهاً ممکن است به احساسات، روان، فکر یا بُعد روحانی شما مربوط شود) درواقع به بُعدِ روانی شما برمی­گردد، برای ­مثال، تفکرات، احساسات، و باورها. این­ نوع از حریم، نشان از آن دارد که چه ­مقدار تحت تاثیرِ احساسات، عقاید، انتظارات و نظرِ بقیه هستید.

در رده ­بندی دیگری از حریم ­شخصی، کیفیت و قدرتِ حریمِ یک شخص مدنظر است، که عموماً در چهار رده مشهود هستند.

حریم شخصی

  • سست:

  • افرادی که در طبقۀ حریم ­شخصیِ سست قرار می­گیرند، توانایی تشخیص این­که کجا و در چه مقداری باید حریم­ شخصی خود را حفظ کنند، ندارند. این اشخاص بی­درنگ نظر و عقاید بقیه را تایید و قبول می­کنند، و یا به ­شکلی افراط­ گونه درگیرِ زندگیِ بقیه می­شوند. چراکه حریم­ شخصیِ آن­ها  به­ شدت سست و هم­چنین برای­شان تعریف­ نشده باقی­مانده. این افراد مستعدِ تحریک­ پذیریِ بالا هستند.

 

  • سفت­ و سخت:

  • این نوع حریم ­شخصی دقیقاً نقطۀ ­مقابلِ مورد اول است. به­ طوری که افرادِ این­ رده، به سختی خودشان را از بقیه جدا می­کنند و ارتباط با آن­ها تقریباً غیرممکن است. فاصله­ ای که این افراد با بقیه حفظ می­کنند به شدت زیاد است و مشکلاتی در خصوصِ درد و دل کردن با دیگران، نشان ­دادنِ احساسات، و برقراری رابطه­ های عمیق دارند.

 

  • اسفنجی:

  • این رده، ترکیبی از دو موردِ قبلی ­است. فردی با این ­نوع از حریم­ شخصی، دربارۀ این­که چطور فعل ­و انفعالات اجتماعی خود را مدیریت کند مطمئن نیست­ و دائماً بین سفت­ و­ سخت بودن و سست بودن تاب می­خورد.

 

 

  • انعطاف ­پذیر:

  • این­نوع­هم شباهت زیادی به اسفنجی دارد، اما اختلافِ­ کلیدی آن­ها در این­ است­ که، فرد روی اعمالِ­ خویش کنترل و آگاهیِ بیش­تری دارد. این قشر می­توانند بهتر بقیه را درک ­کنند و اعتماد به ­نفس بیش­تری دارند، به­ همین­ سبب، حریم­ شخصیِ­ آن­ها سالم و منطقی­ است، و بسته به شرایطی که درآن قرار دارند، تغییر می­کنند.

 

چرا داشتنِ حریم­ شخصیِ سالم یک ضرورت محسوب می­شود؟

داشتن حریم­ شخصی دو هدف را دربرمی­گیرد. اول این­که، حضور آن­ها سببِ محافظتِ شما از گزندِ تخطی­های دیگران است. و دوم، این­که به شما یادآوری­ کنند تا به حریم ­شخصی دیگران نیز تجاوز نکنید.

داشتنِ نوعی حریم­ شخصیِ­ سالم، بیان­گرِ این ­است که شما خواستارِ تعیین حدود و مرز برای مسائلی هستید که نمی­خواهید بقیه درآن دخالت کنند (دقت کنید، سالم!) که در این­صورت نه­ کسی تواناییِ تخطی به حقوق شمارا دارد، و نه این اجازه را به شما می­دهد.

این حدودها مارا از سوءاستفاده، استثمار، کنترل ­شدن توسطِ دیگران، و دیگر اشکالِ تجاوز حفظ می­کند. و بدینسان، توجه و احترام به حریم ­شخصیِ­ سالمِ بقیۀ مردم نیز،  باعث می­شود تا کاملاً اخلاقی و منصفانه رفتارکنیم.

مفهومِ حریم­ شخصی می­تواند رابطۀ به­ شدت نزدیکی با یک ­سری از مفاهیم روانی، فلسفی و اجتماعی داشته­ باشد. مفاهیمی همچون: هویت، احترام­ به ­نفس، رابطه، اخلاق، جامعه، عدالت، دفاع ­از نفس، سیاست و غیره.

مقدمه ­ای بر مسئلۀ حریم­ شخصی و دلیلِ ضرورت آن

درک ما از حریم­ شخصی چگونه شکل می­گیرد؟

اهمیتی ندارد اگر در این زمینه تحصیلات و مطالعاتی داشته­ باشیم یا خیر. درهرحال، همۀ ما درکی از مفاهیمِ خود، دیگری، و بستر ارتباطِ این­ دو داریم. بعضی ­افراد ممکن­ است حتی تا به­ حال اسمِ حریم­ شخصی به گوش­شان نخورده ­باشد. اما هنوز هم، آگاهانه یا ناآگاهانه، این درکِ خود را در فعل­ و انفعالات اجتماعی یا روابط­شان اعمال می­کنند.

فهمِ هرکس از حریم­ شخصی متفاوت است. همۀ ما بسته به طبیعت و تجربیاتِ اولیه ­مان، آن­هارا می­آموزیم. راز این­که چطور یک­ شخص راجب حریم­ شخصی یادمی­گیرد، در موارد زیر است:

  • ارتباطاتِ­ ابتدائیِ زمان کودکی با اطرافیان:

  • این مفهوم، والدین، پدربزرگ و مادربزرگ­ها، بزرگ­ترها، اعضای­ خانواده، معلم­ها، روحانیون، و تمام افرادی می­شود که وقتی کوچک و تاثیرپذیر و وابسته بودید، قادر به نفوذ روی شما بوده ­اند را در برمی­گیرد. این ارتباطات مانند کاربنی برای ارتباطات آینده می­باشند و محرک­هایی را پایه­ گذاری می­کنند که بعدها نیز در روابط­تان خواستارشان هستید.

 

  • فضای اجتماعیِ دوران ­کودکی:

  • که شاملِ مدرسه، جمعِ هم سن ­و­ سالان، دوستان و آشنایان، مسجد، سرگرمی­هایی هم­چون باشگاه و کلاس­های ­تابستانی و غیره می­شود. این مثال­ها همچنین عناصر مهمی در رابطه با فعل­ و انفعالاتِ اجتماعی ­ای که فرد در کودکی داشته نیز به ­شمار می­روند.

 

 

  • اطلاعاتی که آموخته­ بودید:

  • این اطلاعات شامل پیام­هایی می­شوند که مردم، مخصوصاً اطرافیان شما در کودکی، تحت ­عنوانِ قابل ­قبول یا غیرقابل­ قبول، خوب یا بد، سالم یا ناسالم، و غیره به شما آموزش می­دادند. بسیاری از مردم با عقایدِ مسمومی بزرگ شده ­اند.

 

  • اطلاعاتی که برای شما در دسترس بوده:

  • یک ­بچه در آغاز هیچ چهارچوبی برای داوری و قضاوت ندارد. هرچیزی که تجربه ­کند، برای­ش عادی تلقی می­شود،  چرا که هیچ درکی از این­که چه چیزی سالم و مطلوب است، ندارد. اگرچه ممکن ­است زندگی خود و خانوادۀ خود را با زندگی دوستان­ش مقایسه کند، یا کتابی دراین ­باره بخواند یا الگوی بهتری را ببیند. تمامی این عوامل  می­توانند به درک و فهم­ اش از مفاهیمِ سالم و ناسالم کمک­ کنند.

به­ عنوان افرادی­ بالغ، اگر به خوب بودن اهمیت می­دهیم، باید ارزش­گذاری­ های­مان در خصوص حریم­ شخصی تغییر کند، نحوۀ تربیت خود را مورد بررسی دقیق قرار دهیم، و در صورت اشتباه آن را اصلاح کنیم و یادبگیریم تا حریم­ شخصیِ سالم­تری داشته ­باشیم.

مقالات بیشتر روانشناسی را اینجا بخوانید

  • ۹۷/۰۷/۱۷
  • سکینه اوجی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی